Isnin, 26 November 2012

USRAH KAMI


Peristiwa hari ini: Hari ni  kalau ikut perancangan awal ada usrah@kelas masak-masak kat rumah Su. Tapi batal, chefnya kurang tenaga sejak sehari dua ni. Mujur la chefnya dah siap bagitau awal-awal kurang tenaga bukan sebab dah “berisi”. Hi..hi…Kelas postpone esok hari. Menunya kek karamel dan tapai. Chefnya, Jiha dan Siti.  Jiha buat kek, Siti buat tapai. Aku w/pun dah 3 ke 4 kali  pernah mencuba buat kek karamel, teringin jugalah lagi nak tengok teknik –teknik yg Jiha buat. Kek karamel?....ada sesuatu yg aku rancangkan tentang kek karamel ni tatkala kembalinya  aku ke M’sia nnt. NOTED : KEK KARAMEL (masuk list). Yg pastinya kemahiran perlu selalu digilap supaya hasilnya seperti “emas”. Aku kagum dgn Jiha sbb tangannya masak apa pun menjadi. Cotton soft japanesse cheese cake  masih lagi dihambat kekecewaan kerana hasilnya tak menjadi seperti Jiha buat. Tak pe..tak pe…bak kata orang putih “practice make perfect”.
Ikutkan perancangan juga nak masak nasi impit + kuah lodeh + sambal ikan bilis nak bawa ke rumah Su utk kudapan. Cara nak masak nasi impit aku dapat daripada Su. 

Caranya (rujukan utk aku pada masa-masa akan datang). Seisapa yang duduk luar negara dan tak de nasi impit segera boleh tiru cara ni: 

HOME MADE NASI IMPIT : 

BAHAN : 
1 plastik zip lock (saiz yang aku dan Su saja tahu...ni ayat nak mengena orang ni). Nanti rajin aku tulis saiznya. 
2 1/4 pot nasi beras basmathi. Aku guna jenama Wadi Zahab.
Sedikit garam
Air secukupnya. 

CARA:
- masukkan beras dalam plastik. Lockkan plastik. Staplerkan kat bahagian atas supaya plastik  tak terbuka nanti.
-cucuk-cucuk plastik dgn garfu kira-kira 10 tempat depan belakang. Basuh beras. 
-masuk garam ke dalam periuk. Kemudian, masuk air ke dalam periuk sampai beras tenggelam. Rebus sampai kembang atau nampak rupa memang dah ada rupa nasi impit. Sejukkan dan boleh potong. 
 Alhamdulillah menjadi dan memang ada rupa nasi impit. 

Nampak gaya kawan-kawan usrah aku tak de rezeki hari ni nak merasa nasi impit + kuah lodeh + sambal ikan bilis aku buat. Ceh..macam apa je....Kot terlebih rajin esok tetiba muncul juga menu yang aku rancang ni tak tahu le pulak. Selamat..selamat...dan syok...syok...nasi impit aku menjadi. Tapi aku tak boleh rasa lagi, pandang je dulu sebab pose hari ni. Tunggu jam 5.30 petang baru boleh rasa bila azan Maghrib berkumandang. 

OK, babai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan